Valse bankmedewerkers op pad

0
112
politiekantoor

De voorbije dagen kreeg de  politiezone Bredene/De Haan kreeg de laatste dagen meerdere meldingen binnen van helpdeskfraude van valse bankmedewerkers die slachtoffers maakten in Bredene.

De slachtoffers worden gebeld door iemand die zich uitgeeft als medewerker van de bank die zegt dat er verdachte transacties op hun rekening en dat ze iemand naar hun woning zullen sturen om dat te verhelpen. Korte tijd later biedt een persoon zich aan de woning van het slachtoffer aan en vraagt de bankkaart en de pincode, onder het mom nadien een andere bankkaart aan huis te brengen.   Uiteraard gebeurt dit niet en stelt het slachtoffer later vast dat er geld van de rekening gegaan is bij afhalingen of aankopen.  In totaal gaat het in Bredene om zo’n 16.000 € die buitgemaakt werd bij 4 feiten. Er was ook 1 poging die mislukte omdat het slachtoffer op tijd onraad rook en zei de politie te zullen bellen.

De slachtoffers zijn meestal ouderen of kwetsbare personen.  Hier ging het telkens om tachtigers.

De politie roept op om alert te zijn en onmiddellijk naar het nummer 101 te bellen als iemand op die manier contact opneemt met jou. Een bank zal nooit vragen om je betaalkaart op te sturen, zal zeker ook nooit naar je pincode vragen en ze komen ook zeker niet naar je thuis om deze op te halen.

De politie onderzoekt de zaak.

Wees op je hoede en volg deze tips

  • De bank zal nooit zomaar iemand langs sturen en zeker niet om bankkaarten op te halen
  • Een bankmedewerker vraagt nooit je PIN-code
  • Geef nooit bankkaarten mee aan vreemden
  • Laat niet zomaar personen binnen die je niet kent
  • Breng oudere familieleden die niet actief zijn op sociale media, op de hoogte van deze oplichterspraktijken

Krijg je zo’n telefoon of bezoek? Meld het meteen!

Krijg je een verdachte telefoon of onverwacht bezoek in naam van je bank? Meld dit dan meteen via het noodnummer 101.