8.9 C
Bredene
maandag, 03 oktober 2022

Volg ons ook op

HomeNieuwsTweede pensioenpijler voortaan ook voor personeel woonzorgcentrum

Artikel

Tweede pensioenpijler voortaan ook voor personeel woonzorgcentrum

Het gemeentebestuur en het OCMW betaalt bijdragen voor een tweede pensioenpijler voor contractuele medewerkers, die zo een aanvulling krijgen op de wettelijke pensioenuitkering. Reden hiervoor is dat het verschil tussen de wettelijke pensioenuitkering van een statutaire en contractuele medewerker vaak groot is. Om dat verschil te verkleinen, zet het gemeentebestuur een aanvullend pensioen op voor contractuelen: de tweede pensioenpijler.

Maar tot op heden was dit nog niet van toepassing voor het personeel van het woonzorgcentrum (WZC), hoofdzakelijk bestaande uit verplegenden en verzorgenden. Daar komt nu dus verandering in want de OCMW-raad heeft ingestemd met de uitbouw van een tweede pensioenpijler voor het personeel van het WZC. Concreet zal het OCMW-bestuur een bijdrage van 5% storten op het pensioengevend jaarloon. Het pensioengevend jaarloon zijn die delen van het jaarloon waarop bijdragen betaald worden voor de sociale zekerheid (dit is in hoofdzaak het normale loon en de toelagen, maar bijvoorbeeld niet het dubbel vakantiegeld of bedrag van de maaltijdcheques). De bijdrage van 5% is een gelijkschakeling met de andere contractuele medewerkers van gemeentebestuur en OCMW. Die bijdrage ligt in Bredene een stuk hoger dan deze van de meeste gemeenten in de regio, die doorgaans 2 à 3% bedraagt.

Met beide maatregelen, de verhoging van de maaltijdcheques en de uitbouw van de tweede pensioenpijler voor personeel van het WZC, wordt een job bij het gemeentebestuur en het OCMW extra aantrekkelijk gemaakt. In tijden van schaarste op de arbeidsmarkt, waarin bepaalde profielen moeilijk in te vullen zijn, wapent het gemeentebestuur zich hiermee voor de ‘war for talent’. Met de versterking van het eigen personeelsbestand gaat het gemeentebestuur ook in tegen de trend van privatisering in veel lokale besturen. Het geloof in een eigen, sterk uitgebouwd personeelskader blijkt ook uit de intentie van het bestuur om meer aandacht te geven aan HR-management. Momenteel loopt een procedure voor de aanwerving van een HR-verantwoordelijke.

Vorig artikelOrganisatie verkeerslessen 2020
Volgend artikelCloset Sale

Gerelateerde berichten

Meest gelezen op Nieuwsbredene.be

Kom langs op het gemeentehuis op afspraak!

De gemeentelijke diensten werken op afspraak. Wie een afspraak wil maken met de dienst bevolking/burgerlijke stand kan dat ook digitaal via www.bredene.be/afspraken. Lukt het niet om...

Buurtrestaurant voortaan geopend in het weekend

Vanaf 1 oktober is het buurtrestaurant in het Lokaal Dienstencentrum ook geopend op zaterdag en zondag. Het buurtrestaurant is een ontmoetingsplaats voor mensen uit...

Nog meer investeringen in Saswijk

De voorbije jaren kreeg de Bredense Saswijk een nieuw uitzicht. Heel wat straten werden vernieuwd en een verkeerscirculatieplan werd ingevoerd. De werken op het...

Volg Nieuwsbredene.be

17,624FansLike
243VolgersVolg
68VolgersVolg